Derfor ved dine kunder ikke, at du eksisterer (selvom du har en flot hjemmeside)

Trine Ørskov Trine Ørskov | Udgivet: 10. juni 2025

Forestil dig din butik. Den er lækkert indrettet, trimmet med gode varer og du har gjort dig umage med at skabe den helt rette stemning. Men... du har trukket gardinerne for, pillet facadeskiltet ned og fjernet adressen fra kortet.

Det er lidt dét, der sker, hvis du bygger en flot hjemmeside eller webshop og lader den stå alene.

En flot hjemmeside er ikke en garanti for besøgende

En hjemmeside er som en butik, og butikker kræver besøgende for at skabe omsætning. 

Du har investeret i en gennemarbejdet hjemmeside, der formidler dit brand og hjælper kunderne til en nemmere, mere effektiv eller sjovere hverdag. Eller i en webshop, der bugner af produkter. Men virkeligheden er barsk: Hvis du ikke markedsfører den, finder folk den ikke.

Hvorfor kommer de ikke bare?

Der er over 1,13 milliarder hjemmesider i verden. Din målgruppe skal aktivt ledes hen til din, ellers drukner du i mængden. Kunder googler løs, scroller på sociale medier, læser nyhedsbreve og bruger i stigende grad AI til at få svar på deres spørgsmål.

Hvis du ikke er til stede på de digitale kanaler, hvor de søger, klikker og spørger, så kommer de ikke videre til dig. Heller ikke selvom du har verdens bedste produkt.

Så hvad gør du? 5 oplagte måder at skabe trafik til dit website - og en bonus

1. SEO: Gør dig søgbar

SEO handler om at gøre det nemt for både Google og dine kunder at finde dig. Når nogen søger efter noget, du tilbyder, skal du helst dukke op i toppen. Der er to slags SEO, og de spiller sammen:

Teknisk SEO er det, der sker under motorhjelmen, så hjemmesiden er hurtig, sikker og teknisk velfungerende. Det bør være tænkt ind i selve udviklingen af din hjemmeside, f.eks. skal siderne kunne indekseres og billederne må ikke være for tunge. Større ændringer eller fejlretninger kræver teknisk indsigt eller hjælp fra en udvikler.

Indholds-SEO er det, du selv kan gøre i hverdagen. Når du opretter nyt indhold, skal du skrive gode overskrifter, inkludere relevante søgeord, tilføje gode sidetitler og metabeskrivelser og sørge for en brugervenlig struktur. Det er her, du kan gøre den største forskel over tid ved at lave relevant og vedkommende indhold på din side.

SEO er en løbende opgave. Til gengæld er det en af de mest stabile kilder til relevant trafik, fordi du tiltrækker folk, der allerede er interesserede i det, du tilbyder.

2. Sociale medier: Vær der, hvor din målgruppe er

Facebook, Instagram og LinkedIn fungerer lidt ligesom at møde hinanden i Brugsen. Man småsludrer, hilser på dem, man kender, og får måske øje på noget, man ikke vidste, man manglede. Det er et sted, hvor relationer bliver holdt ved lige, uden der nødvendigvis er en dagsorden.

Du laver opslag på sociale medier for at vise, hvem du er, og hvad du kan. Del et tip, vis et produkt i brug, eller fortæl om en kundeoplevelse. Og husk, at et billede af dig selv eller dit team ofte får mere respons end nok så flot grafik.

Annoncer gør det muligt at ramme præcis dem, du gerne vil i kontakt med, så du undgår at lave godt indhold til mennesker, der ikke er interesseret i det. Målgrupper kan bestemmes ud fra alder, geografi, interesse eller adfærd. Konkurrencer og kampagner kan skabe øget interaktion, hvis du gør det med omtanke.

3. Google Ads: Vær til stede, når behovet opstår

Google Ads er din mulighed for at være til stede, når dine kunder er allermest motiverede og for at følge med dem bagefter. Der findes to hovedtyper af annoncer, som fungerer på hver deres måde:

Google Search er de tekstannoncer, der vises, når nogen søger efter noget bestemt. Du betaler kun, når nogen klikker, og du bestemmer selv, hvilke søgeord dine annoncer skal vises på. Det er effektivt, fordi du rammer folk i dét øjeblik, hvor de selv leder efter en løsning. De har vist interesse, så det gælder om at have det mest relevante svar.

Google Display er de visuelle bannere, du ser på nyhedssites, blogs og andre sider, når du surfer rundt. Her kan du bruge målretning til at nå bestemte målgrupper, f.eks. folk, der har besøgt din hjemmeside før eller som ligner dine nuværende kunder. Du kan også vælge bestemte emner eller interesser, som du vil være synlig på. Det er en relativt billig måde at få synlighed og trafik.  

4. Email marketing: Byg relationer over tid

Et godt nyhedsbrev er som en personlig hilsen. Det er her, du kan dele lidt mere og holde kontakten med dem, der har vist interesse for det, du tilbyder. Fortæl om nye produkter, del personlige (ikke private) historier eller giv brugbare tips og tricks. Når indholdet er relevant og godt lavet, føler modtageren, at de får noget ud af at åbne dine mails. 

Det kræver, at du får opbygget en relevant liste, skriver i et menneskeligt sprog og sørger for, at det hele spiller, også teknisk. Til gengæld kan det blive en af de mest stabile og loyale kanaler, du har.

5. Fysiske tiltag: Brug det, du har

Har du en bil med logo, en butik eller deltager du på messer? Så har du allerede kanaler, du kan bruge til at skabe digital trafik. Et budskab på døren, en kort webadresse på din firmabil eller et link på dine tryksager. Især hvis du arbejder lokalt, kan du med fordel tænke i plakater, bannere eller flyers, der leder trafikken online. Det fysiske og digitale spiller nemlig bedst sammen, når det peger på hinanden.

Bonus: Sådan bliver du synlig i AI-svar

AI-værktøjer som ChatGPT og Googles Gemini er blevet en del af hverdagen. Flere og flere spørger en AI, når de leder efter viden, inspiration eller konkrete løsninger og søger ikke nødvendigvis på Google længere. 

Så hvordan sikrer du, at det er dit svar, AI’en præsenterer?

  1. Skriv tydeligt og konkret
    AI'er bruger oftest sider, der giver et klart svar på spørgsmål. Brug overskrifter som "Hvordan fungerer..." eller "Hvad koster...." og skriv i et sprog, der er nemt at forstå. Jo mere præcist, du svarer på det, dine kunder spørger om, jo større er chancen for at blive fundet. 

  2. Brug FAQ’er og how-to-indhold
    Sider med spørgsmål og svar eller trin-for-trin guides bliver ofte brugt som kilder. Har du en FAQ med ærlige og konkrete svar eller en blog, der forklarer dine ydelser i øjenhøjde, så gør du dig selv en tjeneste. Det er det, AI leder efter. 

  3. Brug struktureret data
    Struktureret data er et ekstra lag information, som gør det lettere for AI og søgemaskiner at forstå, hvad din side handler om. Det kan være information om priser, åbningstider eller anmeldelser. Din webudvikler kan hjælpe dig med at få det sat op. 

Pointen er den samme som altid: Godt indhold gør forskellen, og i dag skal det være skruet sådan sammen, at både mennesker og maskiner forstår det.

Bonus: Sådan bliver du synlig i AI-svar

Det kan føles som en jungle

Du behøver ikke gøre det hele selv. Mange af vores kunder kommer til os, fordi de ikke ved, hvor de skal starte. Vi hjælper med at skabe synlighed, trafik og konkrete resultater på en måde, der passer til dit budget, dit brand og din hverdag. 

Som eksempel koster det fra 4.400 kr. pr. måned ekskl. moms og evt. annonceforbrug at få os til at stå for annoncering på sociale medier.

Vil du finde dine relevante målgrupper – og fastholde dem?

Kontakt mig i dag for en uforpligtende snak om dine muligheder.

Trine Ørskov

Strategisk chef
i Ørskovgruppen

Trine Ørskov

Send mig en mail
Eller ring 42 76 97 47

Hvis du kun tager én ting med fra dette indlæg...

Kunderne kommer ikke af sig selv. Du skal ud på nettet og hente dem. Lidt ligesom en tjener i restaurantgaden, der inviterer indenfor. Men du behøver ikke være påtrængende. Hellere ægte og med omtanke.